Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Varning för nätbedrägerier

2016-09-02

Just nu förekommer det flera olika försök till bedrägerier via Internet.

I såväl sms som e-post, som uppges komma från oss eller andra banker, uppmanas kunderna att uppge sina kortnummer, inloggningsuppgifter och annat. Skälet uppges ofta vara att det uppstått något problem i bankens system eller att uppgifterna måste uppdateras. Varken vi eller andra banker ber om känsliga uppgifter på detta sätt.

Exempel på nätbedrägeri är på när en bedragare påstår sig skriva från oss och att du har problem med ett konto. Bedragarna kan också påstå att ditt kreditkort har spärrats på grund av fel faktureringsinformation. Ofta uppmanas du klicka på en länk för att uppdatera dina uppgifter. Lika ofta påstår sig bedragarna höra av sig från andra aktörer till exempel Post Nord eller Telia.  

Ett annat bedrägeriförsök som blivit allt vanligare är via Facebook. Någon som uppger vara en vän, kollega eller annan bekant kontaktar dig och ber dig om olika saker. Det kan till exempel handla om att man vill att du ska logga in på din internetbank, eller att man vill ha din kort- eller kontouppgifter.

Lämna aldrig ut dina kortnummer, kontonummer, inloggningsuppgifter eller annan känslig information - inte ens till någon du känner eller tror dig känna. Det är det säkraste sättet att undgå att bli lurad.

Mer information

Om du fått ett misstänkt mejl, skicka det gärna vidare till phishing@swedbank.se utan att klicka på några medföljande länkar.

Läs mer om Facebookbedrägerier och andra typer av nätbedrägerier, nedan.

Internetbedrägerier - lämna aldrig ut dina personliga koder

Stäng Skriv ut