Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Frågor och svar om Mobilt BankID

Kom igång/ladda ner

Använd

Varför ligger Mobilt BankID numera förvalt vid inloggning?
Vilka fördelar finns det för mig som kund med Mobilt BankID?
Kan jag deklarera med Mobilt BankID?
Var kan jag använda Mobilt BankID?
Vad kostar Mobilt BankID?
På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt BankID?
Hur går det med försöksverksamheten för Java-telefoner?
Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?
Jag har skaffat en ny smartphone. Kan jag flytta över mitt Mobilt BankID till den?

Kodkort – Mobilt BankID för utökad användning

Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?
Hur beställer jag ett kodkort?
Vad menas med att "Aktivera Mobilt BankID för utökad användning"?
Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?
Måste varje enskilt Mobilt BankID som jag beställer aktiveras för utökad användning?
Varför är det 80 koder på kodkortet när jag bara behöver använda en?
Mina koder håller på att ta slut. Vad ska jag göra?
Vilken adress skickas mitt kodkort till?
Hur spärrar jag mitt kodkort?
Jag är inloggad med säkerhetsdosa och vill aktivera mitt Mobilt BankID för utökad användning, hur gör jag?

Touch ID

Vad är Touch ID?
När kan jag använda Touch ID?
När kan jag inte använda Touch ID?
Kan jag använda Touch ID för att signera?
Varför måste jag använda säkerhetskod fast jag har aktiverat Touch ID?
Hur säkert är Touch ID?
Kan man legitimera sig till telefonbanken via Touch ID?
Öppnas Touch ID direkt i Swedbanks app eller via någon annan app?
Varför finns Touch ID bara för iPhone och iPad?
Vilka versioner av IOS stöds?
Hur stänger jag av Touch ID för BankID?
Hur gör jag för att aktivera Touch ID för BankID i min e-tjänst?

Säkerhet

Hur säkert är Mobilt BankID?
Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Hur gör jag?
Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

Övriga frågor

Fungerar Mobilt BankID för företagskunder?
I internetbanken ser jag två Mobilt BankID – hur vet jag vilket som finns i vilken mobil enhet om jag behöver spärra ett av dem?
Är Mobilt BankID den framtida ID-metoden?
Varför erbjuder vi en Windows Phone 8 app för Mobilt BankID men inte till mobilbanken?

Kom igång/ladda ner

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är ett BankID som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig. Du behöver inte installera någon programvara på datorn.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

  1. Ladda hem BankID säkerhetsapp från AppStore eller Google Play i din smartphone eller surfplatta.
  2. Anslut dig till Mobilt BankID i internetbanken, appen för privatpersoner eller på bankkontor.
    i. Vid anslutning ingår det att du aktiverar tjänsten samt att du väljer din säkerhetskod
    ii. Den säkerhetskod du väljer är den kod du alltid kommer att använda vid inloggning och signering av uppdrag med ditt Mobilt BankID.

Hur använder jag Mobilt BankID för att logga in?

För att logga in med Mobilt BankID väljer du Mobilt BankID vid valet av ID-metod. Tryck på Fortsätt. BankID säkerhetsapp öppnas automatiskt och nu anger du din säkerhetskod. Du kan även välja att använda Touch ID/Fingerprint eller Face ID istället för kod om du har en enhet som stödjer någon av dessa funktioner.

Hur många Mobilt BankID kan jag ha?

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

Kan jag ha flera Mobilt BankID på samma mobiltelefon/surfplatta?

Det går att ha upp till 8 st Mobilt BankID per enhet men bara ett Mobilt BankID per person. Exempelvis  kan en hel familj ”dela” på t ex en Ipad. När du ska använda en enhet som har flera Mobilt BankID installerat behöver du ändra så att rätt Mobilt BankID används vilket kännetecknas av ditt personnummer.

Kan jag beställa Mobilt Bank till samma smartphone eller surfplatta som jag gör beställningen från?

Ja, du kan beställa Mobilt BankID från en dator, en smartphone eller en surfplatta. Du behöver logga in i internetbanken från din mobila enhet för att beställa tjänsten.

Använd

Varför ligger Mobilt BankID numera förvalt vid inloggning?

Då Mobilt BankID är en fullständig identifieringsmetod som ger åtkomst till samtliga funktioner i mobilbanken, har vi valt att låta denna identifieringsmetod vara förvald vid inloggning i mobilbanken.

Vilka fördelar finns det för mig som kund med Mobilt BankID?

Banken har en strävan att förenkla identifiering till e-tjänster och Mobilt BankID är den mest tillgängliga ID-metoden eftersom du alltid har mobiltelefonen med dig. Mobilt BankID är ett tryggt, enkelt och säkert sätt för dig att identifiera dig på internet . Du kan dessutom använda Mobilt BankID för att legitimera dig på fler ställen än internetbanken och mobilbanken, till exempel Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.

Kan jag deklarera med Mobilt BankID?

Du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för Iphone/Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

Var kan jag använda Mobilt BankID?

Du kan använda Mobilt BankID för inloggning och underskrift i internetbanken, mobilbanken och i vår direktbetalningstjänst samt Skatteverket, Min pension och en mängd e-tjänster hos kommuner och myndigheter.

Vad kostar Mobilt BankID?

Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt BankID?

Mobilt BankID stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) och Windows 10 mobile.

Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?

Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i appen för privatpersoner eller på bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

Jag har skaffat en ny smartphone. Kan jag flytta över mitt Mobilt BankID till den?

Nej, det går av säkerhetsskäl inte att flytta ett Mobilt BankID men har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den för hämta ett nytt Mobilt BankID.

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
    Tänk på att telefonen behöver vara ansluten till internet via antingen wifi eller 4G.
  2. Logga in i internetbanken med din gamla smartphone och beställ ett nytt Mobilt BankID under Hantera tjänster -hantera Mobilt BankID.
  3. Starta BankID säkerhetsapp och skapa en säkerhetskod ange aktiveringskoden som du fick i internetbanken.

Vi rekommenderar också att du spärrar ditt Mobilt BankID som var kopplat till din gamla smartphone. Detta gör du internetbanken under Hantera tjänster - hantera Mobilt BankID.

Vad är ett kodkort till Mobilt BankID?

Kodkort till Mobilt BankID använder du för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen för privatpersoner, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

Hur beställer jag ett kodkort?

Logga in i internetbanken och gå till sidan Kodkort till Mobilt BankID som du finner under menyvalet Tillval. Där kan du beställa ett kodkort. När du beställer ett Mobilt BankID för första gången får du ett kodkort hemskickat automatiskt. Kodkort till Mobilt BankID går även att beställa via ett bankkontor.

Vad menas med att "Aktivera Mobilt BankID för utökad användning"?

Med ett Mobilt BankID som är aktiverat för utökad användning får du tillgång till samtliga tjänster i internetbanken och appen för privatpersoner, bland annat möjligheten att lägga till nya mottagare för betalningar och överföringar.

Hur gör jag för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning?

Du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av engångskoderna på ditt kodkort. Logga in i internetbanken med Mobilt BankID och gå till sidan BankID som du finner under menyvalet Tillval. Där finns tydliga instruktioner för hur aktivering genomförs. Saknar du ett kodkort till Mobilt BankID beställer du det på samma sida.

Måste varje enskilt Mobilt BankID som jag beställer aktiveras för utökad användning?

Aktivering för utökad användning görs för varje enskilt Mobilt BankID och du behöver vara inloggad med det Mobilt BankID som ska aktiveras. Har du fler än ett Mobilt BankID behöver du aktivera dessa var för sig.

Varför är det 80 koder på kodkortet när jag bara behöver använda en?

Du behöver bara använda en engångskod när du ska aktivera Mobilt BankID för utökad användning men du kan komma att behöva använda resterande engångskoder till framtida tjänster.

Mina koder håller på att ta slut. Vad ska jag göra?

När du har 20 koder kvar kommer det automatiskt att skickas ett nytt kodkort till din folkbokföringsadress. Om du behöver fler kodkort kan du beställa det i internetbanken. Du kan ha max tre kodkort samtidigt.

Vilken adress skickas mitt kodkort till?

Kodkortet skickas till din folkbokföringsadress. Om du har beställt eftersändning på grund av exempelvis flytt skickas ditt kodkort dit.

Hur spärrar jag mitt kodkort?

Du kan spärra ditt kodkort i internetbanken på sidan BankID under menyvalet Tillval, via ett bankkontor,  telefon på eller internetbanken support.

Jag är inloggad med säkerhetsdosa och vill aktivera mitt Mobilt BankID för utökad användning, hur gör jag?

Du kan ej vara inloggad med säkerhetsdosa. Du måste vara inloggad med det Mobilt BankID du vill aktivera.

Säkerhet

Hur säkert är Mobilt BankID?

Säkerheten i våra tjänster bygger inte på en enskild komponent som ID-metoden utan på en samverkan mellan olika skyddsåtgärder, både hårda och mjuka. Med Mobilt BankID tillåter vi samma tjänsteinnehåll som med säkerhetsdosan förutsatt att det är aktiverat för utökad användning med hjälp av en engångskod från kodkortet.

Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Hur gör jag?

Du ska spärra ditt Mobilt BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i internetbanken om du t.ex. har en säkerhetsdosa att logga in med. Alternativt kan du kontakta bankkontoret, ringa  eller kundtjänst så hjälper de dig.

Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

Ja, Mobilt BankID är en säker ID-metod. Vi har också som säkerhetspolicy att ha extra höga säkerhetskrav vid registrering av nya överförings- eller betalningsmottagare. Därför krävs det att du aktiverar Mobilt BankID för utökad användning med hjälp av en engångskod för att kunna göra detta.

Touch ID

Vad är Touch ID?

Touch ID är Apples teknik för fingeravtrycksigenkänning. Med hjälp av Touch ID kan du logga in i BankID säkerhetsapp. Du kan använda Touch ID istället för din PIN-kod.

När kan jag använda Touch ID?

Touch ID används vid inloggning i BankID säkerhetsapp. När du signerar använder du din PIN-kod.

När kan jag inte använda Touch ID?

Du kan inte göra en elektronisk underskrift eller signera med Touch ID för BankID. Då måste du använda din PIN-kod. Det är inte alla e-tjänster - till exempel MasterPass – som tillåter användning av Touch ID.

Kan jag använda Touch ID för att signera?

Nej, Touch ID används vid inloggning i BankID säkerhetsapp. När du signerar använder du din PIN-kod.

Varför måste jag använda säkerhetskod fast jag har aktiverat Touch ID?

Det kan bero på flera olika saker:

  • Den e-tjänst du använder tillåter inte användning av Touch ID för BankID.
  • Du gör en elektronisk underskrift. Touch ID kan endast användas för identifiering/legitimering/inloggning.
  • Du har registrerat eller tagit bort ett fingeravtryck i Touch ID och behöver aktivera Touch ID för BankID på nytt.

Hur säkert är Touch ID?

Tekniken är väldigt säker och fingeravtrycken bra skyddade.

Kan man legitimera sig till Kundcenter Privat via Touch ID?

Nej, inte i dagsläget.

Öppnas Touch ID direkt i Swedbanks app eller via någon annan app?

TouchID kan ersätta PIN-koden i BankIDs säkerhetsapp. När du har aktiverat Touch ID i BankIDs säkerhetsapp kommer Touch ID öppnas automatiskt vid legitimering.

Varför finns Touch ID bara för iPhone och iPad?

Appes TouchID för iPhone och iPad är den enda lösningen idag som erbjuder tillräcklig säkerhet. Touch ID fungerar på Apples produkter som har Touch ID och iOS 9.

Vilka versioner av IOS stöds?

Du behöver ha iOS 9 eller senare på din telefon eller surfplatta.

Hur stänger jag av Touch ID för BankID?

Under ”Inställningar” i BankID-appen hittar du ”Stäng av Touch ID för BankID”.

Hur gör jag för att aktivera Touch ID för BankID i min e-tjänst?

Du behöver inte göra någonting. Touch ID kommer att fungera automatiskt. 

Övriga frågor

Fungerar Mobilt BankID för företagskunder?

Ja, förutsatt att företaget inte valt att endast tillåta inloggning med företagskopplad dosa, då fungerar det inte. I annat fall går det bra att logga in till internetbanken företag eller appen för företag med Mobilt BankID. Du kan dock endast beställa Mobilt BankID i din privata internetbank eller på ett bankkontor.

I internetbanken ser jag två Mobilt BankID – hur vet jag vilket som finns i vilken mobil enhet om jag behöver spärra ett av dem?

Ett Mobilt BankID är namnsatt med datum och klockslag och sedan ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på ”Om BankID” så kan du se namnet på det. Spärra i så fall det andra i internetbanken.

Är Mobilt BankID den framtida ID-metoden?

Banken har en strävan att förenkla identifiering till e-tjänster och Mobilt BankID är den mest tillgängliga ID-metoden eftersom du alltid har mobiltelefonen med dig. Mobilt BankID är ett tryggt, enkelt och säkert sätt för dig att identifiera dig på internet och du kan dessutom använda det för att legitimera dig på fler ställen än bara på banken. T.ex. Skatteverket, Försäkringskassan och PPM.

Varför erbjuder vi en Windows 10 mobile app för Mobilt BankID men inte till mobilbanken?

Mobilt BankID och BankID säkerhetsapp är ett samarbete med andra banker och aktörer där vi har möjligheten att erbjuda en bankgemensam app för Windows 10 mobile. Vi jobbar på att lansera en version av mobilbanken som ska fungera via alla format, till exempel Windows. Den kommer att vara anpassad så att storlek och layout ändras beroende på vad du använder för enhet (telefon, platta, dator) för att gå in på den. På sikt är alltså vår ambition att inte vara så plattformsberoende som vi är i dagsläget. En första version beräknas vara klar under nästa år.

Stäng Skriv ut