Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app och BankID
Er verksamhet
Samhällsengagemang

Implecon

Implecon

Första året med Implecon

Att starta eget för första gången, mitt under en pandemi dessutom, kanske ses som aningen riskabelt. Men för Magnus Svensson så har det rullat på väldigt smärtfritt under det första året med konsultföretaget Implecon. Hur allt började? Med ett samtal till vår kundtjänst.

Efter att ha jobbat både på bank och på konsultfirma tidigare i karriären bestämde sig Magnus för att starta eget. Att pandemin just hade dragit in över landet var inget som fick honom att tänka om. Och efter lite drygt ett år med Implecon har han inte behövt ångra sig en enda gång.

 

- Jag får energi av att lära mig nya saker. Det är nog därför jag jobbar som konsult. Kundbasen är bred med allt ifrån kollektivtrafik till inkassobolag så jag har faktiskt haft full beläggning ända sedan starten, berättar grundaren Magnus Svensson.

 

Om ett företag ska genomgå en större förändring kan Magnus komma in som projektledare och se till att förändringen implementeras i hela företaget. Exempelvis när ett IT-system ska byggas ut eller byggas om.

 

- Allt bygger på kundrelationen, utan den blir det inga affärer. Här är Sparbanken Skånes närvaro med bankkontor i nästan hela regionen till stor hjälp. Det är också väldigt positivt att de anordnar olika nätverksträffar i regionen. Som företagare kan jag komma dit, få inspiration och knyta kontakter. Är du kund hos Sparbanken Skåne får du verkligen ta del av deras omfattande nätverk. Sedan gillar jag Kyrktornsprincipen i Sparbanken Skåne också, att man är nära det lokala, man kan faktiskt säga att man får det bästa av två världar. Både att de är en klassisk Sparbank som bidrar till lokalsamhället men också att de kan erbjuda samma förutsättningar som en storbank i form av system, appar och liknande.

 

Men innan det började rulla så skulle ju allt startas också, vilket inte är helt lätt för någon som alltid varit anställd. Därför spelade vår kundtjänst en stor roll när han skulle hitta en passande bankpartner till sitt nystartade företag.

 

- När jag skulle starta så var det ju mycket nytt, jag hade inte gjort något liknande innan. Jag behövde hjälp med själva bildandet av bolaget. Så jag började leta runt efter en bankpartner och ringde kundtjänsten på Sparbanken Skåne. Jag har själv jobbat på bank tidigare och var helt säker på att jag skulle behöva komma in till kontoret för att lösa allt och fylla i papper. Men i och med att jag även är privatkund frågade hon om jag ville ta allt digitalt istället. De hjälpte mig igenom allt, ett väldigt smidigt flöde för att starta upp företagskontot. Verkligen jättesnyggt hanterat.

 

Med första året i backspegeln kan Magnus nu blicka framåt. Någon expansion finns inte med i planerna just nu men visionen är trots det ytterst visionär.

 

– Om det blir en överlikviditet i bolaget kommer jag behöva rådgivning av banken och då är det nog bara att höra av sig igen. Går allt som det är planerat så är mitt mål att kunna investera delar av den eventuella vinsten i något startupbolag i regionen, avslutar Magnus Svensson.