Vi har satt oss i restaurangdelen som liksom den övriga inredningen andas skånsk lantmiljö från en obestämbar guldålder.
– Ingrid som har varit kläddesigner är den som sköter all inredning, fortsätter Peter.

De träffades för snart tjugofem år sedan på textilföretaget AB Freds som Peter drev tillsammans med sina föräldrar och syskon, företaget såldes i slutet av nittiotalet.
– Jag såg fram emot en lugn tillvaro med några styrelseuppdrag då och då, säger Peter.
– Jag däremot började klättra på väggarna ganska snart, säger Ingrid.

Så blev Mossbylund till salu 2002.
– Vi bodde och bor alldeles intill och trots att vi inte hade någon erfarenhet förutom 200 hotellnätter per år när vi drev textilföretaget så slog vi till, säger Peter.
– Vår enda strategi var att vi skulle driva och inreda det som vi själva skulle vilja uppleva det, säger Ingrid.

En tämligen löst skissad strategi som minst sagt har fungerat väl.

Från ett småskaligt projekt med tretton rum och en liten restaurangdel till idag fyrtio rum och en restaurang som sysselsätter nio kockar. Lägg därtill väl tilltagna konferensmöjligheter och en spaavdelning med behandlingsrum vilket ger en utveckling från sjutton anställda för tre år sedan till idag hundra, de säsongsanställda inräknade.
– Utmaningen ligger i att fortfarande vara det lilla mysiga familjära hotellet trots den snabba och kraftiga expansionen men vi känner att vi fortfarande kan lägga till 10-20 rum utan att vara en annan typ av hotell, säger Ingrid.
– En del gäster har genom åren varit oroliga för att vi skulle ”bygga sönder” det hela, inte minst de som varit med från starten. Fast deras farhågor har kommit på skam och vi får verkligen mycket beröm för att känslan fortfarande är densamma trots den utökade storleken, säger Peter.

Den magiske Mossbylundaren

Ingrid och Peter tror att en del av förklaringen till att besökarna är nöjda är att man kan bli mycket mer professionell när man växer och tillfredsställa gästernas behov på ett bättre sätt.
– Idag flyter också allt på ett helt annat sätt, vilket gör att man ibland bara är i vägen, säger Ingrid med ett skratt.

Något som de i själva verket är stolta över. En av de deras viktigaste drivkrafter har varit att värna om personalen och få de anställda att utvecklas.
– Dels för deras egen skull och dels för våra gäster, allt hänger på ett trevligt bemötande, säger Peter.

Som nyanställd får man skriften ”Du är Mossbylund” som innehåller Peter och Ingrids tankar och målsättningar om verksamheten och vad som förväntas. I tidningen ”Mossbybladet” som delas ut till varje gäst görs en definition av vad en ”Mossbylundare” är: ”En magisk varelse som sprider glädje bland både kolleger och gäster”.
– Förvisso har vi satsat på själva huset och alla utbyggnader men vi har vågat investera lika mycket i personalen, säger Ingrid. Det betalar sig.

De sticker inte under stol med att de trivs i sin roll som ägare och ledare av verksamheten.
– Fördelen med att vara företagare är enkelt uttryckt att man får bestämma, säger Peter.
Ingrid instämmer:
– Det ligger mycket i det, man kan förverkliga sina idéer och visioner och man kan göra det snabbt. Det är också tydligt att om det inte funkar så är det ens eget fel.

I deras fall är det dock två som ska bestämma.
– Som ett gift par och med delad verksamhetsledning gäller det att ha respekt för varandra och inse vad som är ens personliga styrkor och svagheter, säger Ingrid.
Peter skrattar:
– I vissa lägen visar det sig rätt naturligt när man ska lägga ner sin åsikt.

Alltid expansionsplaner

Som den största arbetsgivaren i Skurups kommun är de väl medvetna om att de numera har en central position i bygden, en syn som även påverkar deras val av bank.
– Det finns ett stort värde i att våra leverantörer i mesta möjliga mån är lokalt förankrade, det gäller alla, från potatisodlarna till bank, säger Ingrid.

De framhåller vikten av att banken känner dem och förstår deras verksamhet, att de inte bara är siffror på ett papper.
– Att jag kan ringa och säga ”Det här är Peter” och de vet vem jag är, det innebär också korta och snabba beslutsvägar.
– Något som är avgörande eftersom det är en viktig del av vår vardag. Jag kan få en idé vid morgonkaffet och innan förmidagen är slut så är den förverkligad.
– Självklart vill man också att banken följer med i den digitala utvecklingen vilket Sparbanken Skåne gör, säger Peter

De upplever att banken också tror på dem i ett utvecklingsperspektiv, inte minst när de vill investera ytterligare.
– Klart att vi har expansionsplaner, vi är entreprenörer och inte förvaltare, säger Peter.

Denna vilja till utveckling kombinerat med en förmåga att behålla det som de kallar för ”Mossbylunds själ” har lett till att de har en beläggningsgrad för rummen på 90 % medan rikssnittet ligger på 62 %. Ett kvitto på att deras helhjärtade engagemang har gett resultat.
– Vi älskar det vi gör och det här är ett sätt att leva, 365 dagar om året, säger Peter.
– Till och med på julafton kan man sälja en hel del om man bara har telefonen på, säger Ingrid. Vi har räddat en hel del personers julefrid genom våra presentkort, vilket är extra kul!