Denna vikingakvinna, som var en av de många Shieldmaids som under vikingatiden seglade mot okända kuster, blev upphov till Annas resa som vid det laget redan var påbörjad.
– Jag hade länge ifrågasatt min yrkesroll som jurist och jag och min man hade också pratat om att flytta från stan.
– Det kändes som om jag satt i en bubbla av glas och att ingen av den kreativitet och entreprenörslusta jag kände inom mig fick utlopp.

Intresset för smyckesdesign har gått som en röd tråd genom hennes liv. Som tonåring gjorde hon och sålde broscher och senare blev det silversmide. Fast alltid som en hobby. Lagboken och förvaltningsrätten hade alltför länge företrädesrätt.
– Fast till slut gick det inte längre och min kloke make sa till mig ”Om du tänker bort allt. Vad vill du verkligen göra?” Tydligen hade mina ögon blivit varma när jag svarade ”Smyckesdesign”.

Hantverkare eller entreprenör

Så låt oss återvända till den där kvällen framför Tv:n. Uppenbarelsen kom alltså inte bara helt ur det blå. Anna hade redan börjat fundera i de banorna och hennes syster arkeologen hade tipsat henne om den där TV-serien.
– Fast det var verkligen just den kvällen som det hände. Plötsligt visste jag vad mitt första smycke skulle vara, en sköld. Jag gick bort till min lilla ateljé som jag hade i lägenheten och ritade.

Skölden var en symbol för styrkan att våga påbörja en helt ny resa i livet.
– Jag skapade den för att jag själv behövde en.

Sedan flyttade hela familjen, Anna, hennes man och barnen.
– Vi sålde lägenheten och flyttade ner till vårt sommarställe i Oröd som ligger i nordöstra Skåne, där min man kommer ifrån. På det viset fick jag också loss startkapital.

Väl på plats uppstod nästa fråga: på vilket sätt skulle Anna arbeta med Shieldmaid?
– Var det som hantverkare eller som entreprenör och arbeta affärsmässigt för att vidareutveckla affären? Det svaret var trots allt ganska enkelt eftersom jag brinner för att ta saker längre, min roll är entreprenörens.

Så i den ”Bullerby” som Oröd är, byggde de efter ett tag en liten miniverkstad för hennes utveckling av prototyper och satsade på en riktigt bra uppkoppling och e-handelsplattform och gjorde sig på alla sätt redo för att på ett affärsmässigt sätt tillmötesgå en riktigt stor efterfrågan.
– Den första produktionen skedde i Småland men det hade sina begränsningar vilket så småningom blev detsamma för produktionen i Tyskland, nu ligger den i Asien.

Lyfta fram visionen

Ett viktigt steg har också varit att synliggöra varumärket. Något som hon tycker är en av de mest stimulerande bitarna med att driva eget.
– Det roligaste är just kommunikationen med människor och att känna att jag skapar mening för andra, därför gillar jag att arbeta med marknadsföring.

Ett första handfast steg för att nå ut med produkterna var att prata med butiker på Söder i Stockholm, i det område där de tidigare bott.
– Vilket funkade alldeles utmärkt, de tyckte att det var väldigt roligt och plockade mer än gärna in mina grejer.

Ett annat avgörande steg var när Shieldmaid på den stora branschmässan Precious 2015 vann priset Talent of the year.
– Det sålde verkligen in oss hos många återförsäljare.

Att arbeta med varumärket innebär också att lyfta fram Shieldmaids vision; att inspirera kvinnor att våga mer eftersom statistiken visar att det är färre kvinnor än män som startar företag, färre kvinnor i styrelser, färre kvinnor som är ledare.
– Därför tror jag att det finns ett behov av att stärka kvinnor, både yngre och äldre, att tro mer på sig själva, att ta för sig och att följa sina drömmar. I det ligger att våga utsätta sig för risken att misslyckas, att släppa rollen som den duktiga flickan, att utmana sig själv att inte alltid anpassa sig och vara till lags.
– Det är något som jag pratar om när jag är ute på kundkvällar och föreläser i kvinnliga nätverk och något som jag verkligen brinner för.

Hjälpsamma i Broby

Ett starkt tema som även fungerar internationellt, är Shieldmaids nästa stora steg.
– Jag tror på en väsentligt ökad omsättning inom ramen av fem år och då är det viktigt att komma utanför Sveriges gränser.

Den internationella satsningen är en skön paradox men också en följdriktig konsekvens av den digitala utvecklingen. Möjligheten att sälja på en global marknad och samtidigt sitta i en liten idyllisk by i nordöstra Skåne med tillgång till den lokala banken i intilliggande Broby.
– Vi var redan kunder i Swedbank så steget till Sparbanken Skåne kändes väldigt naturligt. De var och är verkligen hjälpsamma och trevliga i Broby och jag kände att de fångade upp mig som företagare och bland annat hjälpte till med företagspaket och rådgivning kring betallösningar för e-handel.

Ett viktigt stöd så att Anna kan koncentrera sig på kärnverksamheten. Som många egna företagare brinner hon för det hon gör och det erbjudande som hon ständigt jobbar på att förbättra.
– Visst det kan ibland vara tufft med att hela tiden tänka i banor av lönsamhet men jag älskar friheten som kommer med att vara egen.

Kan det eventuellt innebära att hon ibland arbetar för mycket?
– Det får du fråga min man om, säger hon och skrattar. Ja, jag arbetar en del, samtidigt har jag möjlighet att styra min tid, så efter det här samtalet så ska jag iväg och vara fotbollstränare för tjejlaget i Broby IF. Det tar jag igen i helgen.