Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

BankID på fil frågor och svar

Allmänna frågor

  • Nej. Av säkerhetsskäl är denna funktion borttagen. En lösning är att skaffa ett till BankID på fil eller ett mobilt BankID.

  • Logga in i internetbanken.
    1. Spärra BankID genom att gå till sidan Övriga tjänster> BankID på kort och fil > Översikt och spärr. Där väljer du vilket BankID du vill spärra.
    2. Glöm inte att ta bort ditt nyss spärrade BankID från datorn. Detta görs i BankID säkerhetsprogram. Se svar på fråga 3 nedan.
    3. Sedan kan du ladda ner ett nytt BankID genom att gå till sidan Övriga tjänster > BankID på kort och fil > Beställ BankID på fil

  • Det gör du med hjälp av BankID säkerhetsprogram. Starta programmet genom att dubbelklicka på BankID-symbolen nere till höger i aktivitetsfältet. Välj det BankID du vill ta bort. Högerklicka med musen och välj Ta bort eller tryck på Delete-tangenten och följ anvisningarna.

  • När du spärrar ditt BankID blir det ogiltigt, det vill säga det går inte att använda. Det kommer fortfarande att visas till dess att du själv väljer att ta bort det. Det gör du via BankID säkerhetsprogam. Se fråga 3 ovan.

  • Testa ditt BankID på BankIDs testsida. Där kan du även få svar på många frågor och hjälp med problemlösning. Fungerar det inte där beställer du ett nytt.

    BankIDs testsida

  • Du laddar ner programmet kostnadsfritt från BankIDs installationssida.

    Installationssida

  • BankID som tjänst fungerar för Macintosh om du använder någon av de webbläsare vi rekommenderar. Däremot kan det vara så att det företag eller myndighet du vill använda BankID hos inte har stöd för Macintosh på sin webbsida. Kontakta företaget i fråga för att ta reda på om de stödjer Macintosh.

  • Banken uppdaterar regelbundet sina kundregister med information från folkbokföringsregistret. Banken är skyldig att spärra ID-handlingen BankID vid ett antal olika situationer, till exempel när innehavaren har bytt personnummer eller namn. BankID spärras automatiskt när giltighetstiden har gått ut.

Visa färre

Frågor om lösenord

  • Spärra och ta bort ditt nuvarande BankID och därefter laddar du ner ett nytt. Se fråga 2 ovan hur du spärrar ditt BankID.

  • Det går inte att beställa BankID för en annan persons räkning. För att beställa BankID på fil ska du själv logga in på internetbanken med säkerhetsdosa eller BankID på kort.

  • Med hjälp av BankID säkerhetsprogram byter du lösenord på ditt BankID. Starta programmet genom att dubbelklicka på BankID-symbolen nere till höger i aktivitetsfältet. Klicka på valet Lösenord , välj det BankID du vill byta lösenord på och följ anvisningarna.

  • Om du har samma BankID på flera datorer behöver du ändra lösenordet på varje dator. Banken rekommenderar dig att inte ha samma BankID på flera datorer. Du kan beställa ytterligare ett BankID och därmed ha ett BankID hemma och ett BankID på en annan dator.

Visa färre

Frågor om säkerhet

  • Har du tillgång till internetbanken spärrar du ditt BankID där. Annars vänder du dig till ditt bankkontor eller ringer 0771-12 20 00 där du får hjälp. När du har gjort detta kan ingen annan missbruka det även om du har förlorat din dator.

  • Har du tillgång till internetbanken spärrar du ditt BankID där. Annars vänder du dig till ditt bankkontor eller ringer 0771-12 20 00 där du får hjälp. När du har gjort detta kan ingen annan missbruka det även om du har förlorat din dator.

  • BankID på fil är en mycket säker lösning. Varje del i tjänsten är noga kontrollerad och testad, både av BankIDs egen förvaltning samt av oberoende säkerhetsföretag. Stor möda är lagd vid att skydda e-kunder och företag som använder BankID. De företag och myndigheter som erbjuder tjänster för BankID har noga tagit ställning till säkerheten och gjort bedömningen att BankID är tillräckligt säkert för de tjänster de erbjuder. I många fall erbjuder tjänsterna med BankID en betydligt högre säkerhet än andra kanaler för samma tjänst.

    Om din dator blir stulen eller om du misstänker att den blivit smittad med virus och/eller trojaner är det viktigt att du spärrar ditt BankID. Se frågan ovan.

    Det är viktigt att din dator är skyddad på bästa sätt. Läs våra tips och råd.

    Använd våra tjänster säkert

  • Välj först att klicka på "Logga ut" på den tjänst du är ansluten mot. Efter det ska du stänga din webbläsare (alla fönster om du har flera öppna).

  • Ja, det kan det. Ofta lagras information i så kallade cookies. Om du vill radera sådan information från din dator ska du rensa cache minnet i din webbläsare.
    För Internet Explorer gör du så här: Välj Verktyg > Internet-alternativ. Sedan väljer du "Ta bort filer" och "Ta bort cookies."
    För Firefox gör du så här: Välj "Verktyg" > "Rensa ut känsliga data". Sedan väljer du" Cache" och "Kakor" och klickar på "Rensa nu".

Visa färre

Kontakta oss

Vid frågor om BankID, kontakta BankID support
Telefonnummer: 010-49 49 188
Öppettider: 07.00-23.00 alla dagar