Frågor och svar om Swish Förfrågan

  • Swish Förfrågningar är en ny funktion som finns tillgänglig i version 5.0 av Swish-appen. Med Swish Förfrågningar kan du via Swish-appen be andra personer om en Swish-betalning, till exempel till någon som är skyldig dig pengar för en gemensam lunch.

  • Funktionen finns tillgänglig för alla swish-användare som har uppdaterat till den senaste versionen av Swish-appen (5.0).

    För Swish-användare under 18 år behöver vårdnadshavare aktivera tjänsten i  Swedbank-appen för privatpersoner eller internetbanken. De går då in under övriga tjänster/barns tjänster.

    Det går också bra att vända sig till ett bankkontor eller telefonbanken för att lägga till tjänsten.

  • Gå till inställningar i Swish-appen genom att trycka på det lilla kugghjulet i högra hörnet på startsidan. Där går du in under “Förfrågningar” och avaktiverar funktionen. Avaktivering innebär att du varken kan skicka eller ta emot förfrågningar.

  • Tryck på knappen "Förfrågningar", sedan på "Skicka en förfrågan" för att öppna formuläret. Fyll sedan i mottagare, belopp och ett eventuellt meddelande om du vill förtydliga vad din förfrågan avser. Kontrollera att allt stämmer och tryck sedan på "Skicka". Om du ångrar dig trycker du på "Avbryt".

  • När du vill betala en förfrågan du fått kan du göra det på två sätt: Antingen genom att trycka "Ja" direkt, eller genom att klicka dig in på den och sedan trycka på "swisha". I båda fallen godkänner du betalningen med Mobilt BankID.

  • Nej, det måste du inte. En förfrågan är inget bevis på att det finns en skuld mellan dig och avsändaren. Om du får en förfrågan som du inte vill betala trycker du på ”Avstå”. Då får personen som skickade förfrågan en notis om att förfrågan blivit nekad.

  • Då behöver du be personen som du fick förfrågan av att skicka en ny. 

  • Nej, det kan du inte göra. Däremot kan avsändaren av förfrågan återta den och skicka en ny.

  • En förfrågan ligger kvar under fliken “Förfrågningar” tills dess att du väljer att betala eller avstå den, eller tills avsändaren återtar förfrågan.

  • Så fort mottagaren har betalat din förfrågan får du en notis om det. Då ser du dessutom betalningen som mottagen i Swish-appen under ”Historik”, samt i kontoutdraget hos din bank.

  • Det beror på om du är den som har skickat eller tagit emot förfrågan. Om du har skickat en förfrågan som sedan blivit nekad av mottagaren, så ligger den kvar i Swish-appen under fliken “Förfrågningar” tills du manuellt tar bort den. Har du själv fått en förfrågan och valt att neka den så försvinner den däremot direkt.

  • Du kan skicka upp till 30 förfrågningar under en tvåveckorsperiod

  • 5 000 kr är det högsta beloppet du kan be om.

  • Som mottagare får du en notis om att du fått en förfrågan, och ombeds öppna Swish-appen för mer information samt uppdatera eller aktivera funktionen.

  • Då får du upp ett felmeddelande om att det inte går att skicka en förfrågan till denna mottagare.

  • Det fungerar på samma sätt som när du swishar till någon som inte har Swish, du får upp ett felmeddelande om att betalningen inte är möjlig.

  • Ja du kan välja att blockera en person som skickat en förfrågan till dig.