Beställ nytt kort – om det är trasigt, du bytt namn eller det inte fungerar
Spärra kort – bankkort och kreditkort
Spärra kortet direkt om du:
- tappat ditt kort eller kortet blivit stulet
- upptäcker transaktioner som du själv inte gjort
- förlorat mobil eller dator där kortnumret lagrats
Spärra kortet eller stänga det tillfälligt?
Om du blivit av med ditt kort så kan du antingen spärra och ersätta kortet eller stänga det tillfälligt. Om ditt kort har blivit stulet, du har tappat det eller upptäckt obehöriga transaktioner ska du omedelbart spärra kortet. Om du däremot tror dig veta var kortet är kan det räcka att stänga det tillfälligt. Kreditkort spärras alltid på telefon.
Så spärrar du kortet
Spärra ditt eget bankkort
Har någon stulit ditt kort, har du tappat det eller sett konstiga transaktioner? Spärra och ersätt det i internetbanken eller appen, dygnet runt.
I appen
- Logga in i appen.
- Klicka på Kort.
- Om du har flera kort - scrolla till kortet utan att klicka på det.
- Under kortet - klicka på Spärra och ersätt kort.
- Följ instruktionerna.
I internetbanken
Spärra något av våra kreditkort
Du spärrar alltid våra kreditkort - kreditkort Mastercard, Mastercard Guld och Mastercard Platinum - på telefon, dygnet runt.
På telefon – ring oss
Mer information
Förälder – spärra ditt barns bankkort
Som förälder eller vårdnadshavare kan du spärra - och ersätta - barnets kort i internetbanken eller appen. Även barnet kan spärra kortet i sin app, men inte ersätta. Om barnet spärrat kortet själv behöver du ringa oss för att ersätta det.
I appen
- Logga in i appen.
- Klicka på Profil/Barns tjänster.
- Välj det barn som ärendet gäller och sedan det kort du vill spärra
- Under Hantera - klicka på Spärra och ersätt kort
I internetbanken
Under 18 år – spärra ditt bankkort
Även du som har ett bankkort för unga - Mastercard ung - kan spärra ditt kort i appen. Om du själv har spärrat ditt kort, så behöver sedan din förälder eller vårdnadshavare ringa oss för att ersätta det.
I appen
- Logga in i appen.
- Klicka på Kort.
- Under kortet - klicka på Spärra kort.
- Följ instruktionerna.
Om du inte har internetbanken eller vår app
Har du inte internetbanken eller vår app? Då kan du spärra ditt eller ditt barns kort på telefon, dygnet runt.
Spärra ditt kort utan att få ersättningskort
Om du inte har alternativet att bara spärra ditt kort, utan att ersättningskort skickas ut, i din app eller internetbank - kontakta Spärrservice så hjälper de dig med det.
Vill du stänga kortet tillfälligt?
Om du tror dig veta vart kortet är, till exempel hemma, kan det räcka med att tillfälligt stänga kortet. Det gör du direkt i din app eller internetbank. Tänk på att det inte är samma sak som att spärra kortet.
Stäng ditt eget kort tillfälligt
I appen och internetbanken
- Klicka på Kort i menyn.
- Välj det kort som ska stängas tillfälligt.
- Klicka på Stäng kortet tillfälligt och bekräfta.
Stäng ditt barns kort tillfälligt
I appen och internetbanken
- Klicka på Profil/Barns tjänster i appen eller Övriga tjänster/Barns tjänster i internetbanken.
- Välj det barn som ärendet gäller och sedan det kort du vill stänga tillfälligt.
- Under Hantera - klicka på Stäng kortet tillfälligt.
Under 18 år – stäng ditt kort tillfälligt
I appen
- Klicka på Kort.
- Klicka på det kort ärendet gäller.
- Under Hantera kort - klicka på Stäng kortet tillfälligt.
Tips
Ersättningskort på resan
I vissa fall kan du få ett ersättningskort så att du kan fortsätta din resa. Du kan välja att beställa ett ersättningskort som skickas med spårbart paket. Då tillkommer en kostnad på 400 kronor och beställningen kan göras vardagar mellan klockan 9.00-17.00.
Du kan kontakta Spärrservice dygnet runt.
- Spara spärrnumren i din mobiltelefon så att du har dem nära till hands.
- Du kan ansluta ditt nya kort till Apple Pay eller Samsung Pay direkt efter att det är beställt.
- Tänk efter om du behöver spärra ditt kort eller bara stänga kortet tillfälligt.