Ring och anmäl bedrägeri
Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!
Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter, så kallad spoofing. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.
Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.
Vårt fokus är att skapa trygghet för dig som kund. Du kan göra det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov.
Vi sprider kunskap och ger konkreta tips på hur du och dina närstående kan skydda er mot bedrägerier.
Vilka är varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?
Se webbinariet "Ligg steget före - skydda dig mot bedrägerier" och lär dig mer – på 5 minuter.
Visste du att du kan rapportera bluff-sms? Du gör det genom att vidarebefordra det till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska teleoperatörer. Hjälp till att stoppa bedragarna och att sms:et skickas till fler personer. Så gör du för att vidarebefordra:
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Klicka aldrig på okända länkar.
Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer.
Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.
Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.