Anmäl bedrägeri
Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta oss direkt. Om du inte är kund hos oss, anmäl bedrägeriet hos din bank.
Så anmäler du bedrägeri
-
Ring oss
Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri och vill spärra kort, Mobilt BankID eller andra tjänster. Har du upptäckt misstänkta transaktioner på ditt konto?
Tänk på att du identifierar dig med Mobilt BankID när du ringer in. Om du inte kan identifiera dig digitalt, kom in på bankkontoret så hjälper vi dig.
Öppet vardagar 8-20, lördag-söndag 10-16 utom storhelger och vissa röda dagar.
Har du använt Mobilt BankID eller säkerhetsdosa på annans uppmaning? Har du lämnat ut dina koder från säkerhetsdosan?
Öppet dygnet, runt alla dagar.
-
Gör polisanmälan
Om du blivit utsatt för bedrägeri så ska du alltid göra en polisanmälan på polisen.se eller på 114 14. Notera diarienumret från polisen. Det behövs när du reklamerar.
Det är alltid polisen som utreder brott. Vi bistår polisen i dessa utredningar.
-
Reklamera obehöriga kort- och betaltransaktioner
Om du fått obehöriga transaktioner på ditt konto behöver du reklamera för att få pengarna tillbaka.
Report fraud
Report the fraud as soon as you discover it. Report it to us if you are a customer at Sparbanken Skåne, otherwise to your own bank. Please note. Always file a police report at polisen.se or at 114 14.
Open weekdays 8–20, saturday-sunday 10-16 except public holidays.
If other hours:
Open all days, all hours.
Använde du företagets dator eller mobil när du drabbades?
Drabbades du av bedrägeriet när du använde företagsdatorn- eller mobilen? Då är det inte bara du som kan råka illa ut, utan även företaget:
- Företaget kan drabbas ekonomiskt.
- Datorn eller telefonen kan bli förstörd eller låst.
- Känslig företagsinformation kan gå förlorad.
Tänk på att:
- Kontakta banken omgående om pengar försvunnit.
- Meddela din arbetsgivare så att denne kan genomföra de åtgärder som behövs.
- Alltid polisanmäla!